Párizsban 2022. július 4. és 7. között rendezték meg az haute couture divathetet, és a legtöbb tervező visszatért a rendes divatbemutatóhoz kifutóval, modellekkel, illusztris vendégsereggel, melyben ott ülnek az egyedi és/vagy feltűnő luxusra vágyó, milliárdos ügyfeleik is. Furcsa ellentmondás ez a szupergazdag vásárlóknak szóló, rengeteg pénzbe kerülő esemény egy olyan világban, amit az elmúlt két évben megbénított a koronavírus, összezilálódtak az ellátási láncok, háborúban áll Oroszország és Ukrajna, gazdasági válságot okozva a világ számos országában, és akkor még a klímakatasztrófát és az általános nyugtalanságot nem is említettük. Voltak persze tervezők, akik valamilyen módon igyekeztek erre reflektálni az alkotás során.Bár a kifejezést sokszor bármilyen kézzel varrott, méretre készült, látványos ruhára rámondják, ahhoz, hogy egy divatház az évente kétszer - júliusban és januárban - megrendezett hivatalos haute couture divathéten mutathasson be, felvételt kell nyernie a Chambre Syndicale de la Haute Couture-be, vagyis a kamarába. A kamara szigorú feltételeket szab: megrendelésre, méretre készült, több próbával járó ruhákat kell készíteniük, a szalonjukban pedig legalább 15 embernek kell dolgoznia teljes munkaidőben. Emellett egyik műhelyükben legalább 20 olyan szakembert kell alkalmazniuk, aki valamilyen speciális, nagy kézügyességet és gyakorlatot igénylő technikához ért (csipkeverés, hímzés, pliszírozás stb.). Egy kollekcióban legalább 50 ruhadarabot kell bemutatniuk.Az haute couture show-kon felvonuló ruhák többségéből csak egy darab készül. A kliensek sok esetben valamiféle módosítással kérik a kiszemelt ruhát: rövidebb vagy hosszabb szoknya, plusz ujj, kevesebb díszítés.Különösen a világszerte ismert divatházak azok, amelyek mindig a rájuk jellemző hagyományok és stílus, illetve az újítás között lavíroznak - Isten őrizz, hogy avíttasnak vagy naftalinszagúnak tűnjenek.A legnagyobb francia divatház megítélése már Gabrielle Coco Chanel, és utódja, Karl Lagerfeld idejében is ellentmondásos volt. Lagerfeldet jobbkeze, Virginie Viard követte, de őt botrányos kijelentések híján azért szokták kritizálni, mert nincs olyan erős és koherens víziója. Ugyanakkor az kétségtelen, hogy a Chanel gondját viseli a savoir faire-nek: számos kézműves műhelyt felvásároltak, hogy megmentsék őket a bezárástól.Elsa Schiaparelli 1927-ben kezdett el ruhákat tervezni, és a szürrealista divat legfontosabb alakjává vált. A trompe l'oeil (szó szerint érzékcsalódást jelent) mestere volt, élethű homárok ugyanúgy előfordultak a kreációin, mint virágok. A divatházat 2019-ben elég sikeresen támasztotta fel Daniel Roseberry tervező. Sok más történelmi divatház újraindítása fulladt azonban kudarcba az évek során.Míg vannak bemutatók, ahol a szakértelem demonstrálásán van a fő fókusz, máshol legalább ennyire fontos a teatralitás is. Jean-Paul Gaultiernek ez már a harmadik szezonja, amikor nem maga tervezi a kollekciót, hanem vendégtervezőt hív meg, hogy értelmezze át a JPG-univerzumot a saját látásmódja szerint. Most Olivier Rousteingen, a saját jogán is ismert Balmain dizájnerén volt a sor.Az haute couture kollekciókban sokszor nem az a lényeg, hogy valami hordható legyen, hanem az, hogy megmutassák, milyen fantasztikus ruhákat, kiegészítőket képesek létrehozni a műhelyükben.Napjaink avantgárdjai közé tartozik a Viktor&Rolf páros. A két tervező ezúttal maga is szerves elemévé vált a shownak, miközben a nézők szeme láttára „bontották le” az egyik modell ruháját, majd alakították át egy másikká.Iris Van Herpen már feltűnése óta a jövő, a technológia megszállottja, az elsők között kísérletezett például 3D-nyomtatással a munkáiban. Nemcsak a technikákban, hanem az anyagok terén is az innovációt keresi, bizonyos ruhák részeit például kakaóbabból előállított rostból nyomtatták.A fenntarthatóságra való törekvés az haute couture-ben is megjelent, bár kevesen művelik olyan teljes körűen, mint Ronald van der Kemp. A holland tervező elfekvő textilkészleteket kutat fel - most például a '70-es évekből származó anyagot is talált -, régi ruhákat szabdal fel és használ fel újra.Hagyományosan a couture bemutatókat a „Le Mariée”, vagyis egy menyasszonyi ruha zárta. Ezt ma már nem mindenki tartja be, de a kifejezetten estélyikre és menyasszonyi ruhákra szakosodott tervezők igen.Címlapkép: A Schiaparelli divatház egyik modellje. Párizs, 2022. július 4. Fotó: JULIEN DE ROSA / AFP
444 a kommenteren - 444
A párizsi csúcsdivat úgy tért vissza, mintha csak átaludtuk volna az elmúlt két évet