444 a kommenteren - 444

444 444

Kirúgtak egy amerikai professzort, mert diákjainak megmutatta az 1965-ös Othellót, miközben itthon az egyik zsűritag szerint túl kevés a blackface a TV2 műsorában

Bright Sheng, kínai amerikai zeneszerzőt és zenepedagógust nemrég rakták ki a Michigan-i Egyetemről, miután „faji érzéketlenséggel” vádolták meg. A New York Times cikke szerint az egyetem zenészhallgatói lehetőséget kaptak, hogy az iskola egyik leghíresebb professzorától ismerjék meg egy klasszikus irodalmi szöveg operává alakításának folyamatát, végül azonban mindenki mást tanult Sheng első órájából. A professzort ugyanis, akit korábban a multikulturális hatásai miatt dicsértek világszerte, ha nem is azonnal, de végül leváltották, miután diákjainak a zeneszerzés szeminárium első óráján megmutatta az 1965-ös Othellót, amiben a feketére festett arcú Laurence Olivier játszotta a címszerepet. A diákok azt mondták, csendben végignézték a másfél órás filmet a feketére festett arcú színésszel, az óra végén viszont valaki szinte azonnal levelet küldött a tanszékvezetőnek, miszerint sok diákot „mélyen sértett” a Sheng óráján bemutatott film, de leginkább „a magyarázat hiánya, hogy miért erre a filmre esett a választás”. Néhány óra múlva Sheng körbeküldött egy rövid bocsánatkérő levelet, majd egy pár hétig tartó levelezés és óraeltörlés után, október elsején bejelentették, hogy Sheng professzor önként visszalép az óraadástól, hogy „pozitív tanulási környezetet teremtsen”.Az 1965-ös Othellót most bemutatni „kontextus nélkül, önmagában rasszista cselekedet”Kim Broekhuizen, az egyetem szóvivője a New York Postnak azt mondta, „a zenetörténet olyan tanulságokkal szolgál, amelyek ma is érvényesek, beleértve azt is, hogy az amerikai könnyűzene részeként a feketére festett arcú fehér előadók hogyan voltak egyszerre termékei és módja a rasszista sztereotípiák támogatásának”. Hozzátette, hogy szerinte a történtekhez hasonló „tanulságoknak azonban tartalmazinuk kellene a megfelelő kontextust, és azokat minden esetben óvatosan és érzékenyen kell bemutatni”.Egy kollégája szerint Sheng utóbbit elmulasztotta, és nem figyelmeztette a film bemutatása előtt diákjait arra, hogy egy sok esetben elavult feldolgozást láthatnak, egy feketére festett arcú színésszel. Evan Chambers zeneszerző pedig az egyetemi lapnak küldött levelében úgy fogalmazott, hogy ezt „a filmet most megmutatni megfelelő magyarázat és kontextus, illetve anélkül, hogy felhívná a figyelmet a benne rejlő rasszizmusra, önmagában rasszista cselekedet, függetlenül a professzor szándékaitól”.A blackface kifejezés még a 19. századi Amerikából ered, amikor a fehér előadók azzal szórakoztatták a fehér közönséget, hogy sötétre arccal utánozták a feketéket és csináltak belőlük viccet. A huszadik században ez még bőven bevett szokás volt a filmekben, az 1927-es The Jazz Singerben Al Johnson feketére festett arccal szerepelt, de Shirley Temple, Judy Garland és Mickey Rooney is szerepeltek filmekben feketének maszkírozva. Sőt Rooney-t kínainak is sminkelték az Álom luxuskivitelben című filmben, de ezt sokáig lehetne még sorolni, a Washington Post egy cikkben össze is gyűjtötte azokat az eseteket, amikor „fehér színész alakított egy nem fehér karakert”.A Michigan-i Egyetemen történtekről szóló cikkében a New York Post idézte Christian Schneider Twitter-posztját is, amiben az író úgy fogalmazott, „Bright Sheng túlélte Mao kulturális forradalmát, de lehet, hogy nem éli túl, hogy néhány nyafogó michigani diáknak megmutatta az Othello filmváltozatát”. Posztja alatt többen is hasonlóan fogalmaztak, volt, aki azt írta, valójában nem Shengnek, hanem az egyetemnek kellene szégyellnie magát, „amiért engedett az ostobaságnak és nem állt ki a munkatársa mellett”.Az egyetem a lap szerint egyébként külön jelezte, hogy minden főállású oktatójuk részt vett a 2020-21-es tanévben egy „kötelező, rasszizmusellenes továbbképzésen”.„L.L. Junior, de egy albínó fajta!”És miközben az Egyesült Államokban egy tanárt azért távolítanak el a diákjai közeléből, mert azoknak levetített egy több mint ötven éves filmet, amiben egy fehér színész feketének maszkírozva énekel, Magyarországon heti rendszerességgel tapsol sikoltozva Till Attila vezetésével és a nézőkkel együtt Majka, Köllő Babett, Tóth Gabi illetve Pápai Joci, amikor minden héten eléjük állítanak legalább 3-4, barnára mázolt arcú embert.A műsor, amiről szó van, a TV2-n futó Sztárban Sztár leszek, aminek lényege, hogy a műsorba jelentkező énekesek hírességeket utánozva lépjenek színpadra, az utánzás ebben az esetben pedig nemcsak a hangi adottságokra érvényes, de a külsőségekre is. Vagyis ha valaki Janet Jacksont, Lionel Richie-t, vagy mondjuk Bangó Margitot utánozza, akkor bizony bekenik az arcát jó vastagon sötétbarna alapozóval, hogy pont olyan legyen a hangulat, mint azokon a 19.századi, amerikai előadásokon, ahol feketére festett arcú fehérek figurázták ki a feketéket a hangosan nevetgélő fehér közönségnek.Itt van például a TV2 műsorában egy Will Smith-t utánzó versenyző: View this post on Instagram Sztárban Sztár (@sztarbansztartv2) által megosztott bejegyzés Vagy a Madcon frontembereként egy másik: View this post on Instagram Sztárban Sztár (@sztarbansztartv2) által megosztott bejegyzés Egy újabb, aki Ian Lewist utánozta: View this post on Instagram Sztárban Sztár (@sztarbansztartv2) által megosztott bejegyzés De kimagasló teljesítmény volt a TV2-től az is, amikor nemcsak feketére festették egy férfi arcát, de még női ruhát is adtak rá, hogy igazán hangosan lehessen nevetni: View this post on Instagram Sztárban Sztár (@sztarbansztartv2) által megosztott bejegyzés A csúcs azonban egyértelműen az október 10-i adásban jött el, amikor az egyik versenyző L.L. Juniort utánozta. Az énekes másnap reggel reagált az előadásra, és a következőt írta Facebookon – egy azóta már törölt bejegyzésben, amit a 24.hu idézett: „Nem találom, és nem is értem azt az okot, forrást, ami azt sugallja hogy a nem roma előadó húzza fel az orrát és füstifecskék stílusban, palóc akcentussal “szétcigánykodjon” egy dalt. Szánalmas karikatúra. Poros klisé. Ugyanebbe a túlzásba esett Janicsák Veca is. Basszus, én egy budapesti kozmopolita multikulti nyelv/ kultúra- faló ember vagyok. Kikérem magamnak ezeket a kliséket.”L.L. Junior azt azonban már nem kifogásolta, ami Köllő Babett száját hagyta el, amikor zsűritag a produkció után gyakorlatilag azt próbálta elmagyarázni, hogy az L.L. Juniort utánzó versenyző bőre túl fehér volt.A kérdéses mondat az alábbi videóban 2:14-től hallható. Mármint az, hogy:„Kijöttél, először így néztem, hogy Junior, de mondom egy albínó fajta! De érted, full fehér bőrrel itt állsz.”
fel 0 le